TIPVitaminler ve Takviyeler

D vitamini eksikliği neden olur?

Tüm dünyada en çok görüşen sağlık sorunlarının başında D vitamini eksikliği geliyor. Çoğu zaman belirti vermeyen D vitamini eksikliği tedavi edilmediğinde başka sağlık sorunlarına yol açıyor. Peki, D vitamini eksikliği niye oluyor?

D vitamini eksikliği ülke, bölge, yaş, cilt rengi ve mevsim gibi faktörlere göre değişiklik gösteriyor. Bu doğrultuda yapılan çalışmalar toplumların yüzde 50 ile 70’inin D vitamini eksikliği yaşadığını ortaya koymuştur. Peki, D vitamini eksikliği neden yaşanıyor?

D vitamini eksikliği nedir?

D vitamini eksikliği vücudunuzda yeterli miktarda D vitamini bulunmadığı anlamına gelir. Öncelikle kemikleriniz ve kaslarınızla ilgili sorunlara neden olur .

D vitamini vücudunuzun normal kemik gelişimi ve bakımı için kullandığı önemli bir vitamindir. D vitamini ayrıca sinir sisteminizde , kas-iskelet sisteminizde ve bağışıklık sisteminizde de rol oynar.

D vitamini neden bu kadar önemli?

D vitamini

D vitamini vücudunuzun sağlıklı kalması için ihtiyaç duyduğu birçok vitaminden biridir. Kanınızdaki ve kemiklerinizdeki kalsiyum dengesinin korunmasında ve kemiklerin oluşumunda ve korunmasında çok önemli bir rol oynar.

Daha spesifik olarak, vücudunuzun kemik oluşturmak ve sağlıklı dokuları desteklemek için kalsiyum ve fosforu kullanabilmesi için D vitaminine ihtiyacınız vardır.

Kronik ve/veya şiddetli D vitamini eksikliğinde, bağırsaklarınızdan kalsiyum ve fosfor emiliminin azalması hipokalsemiye (kanınızda düşük kalsiyum seviyeleri) yol açar. Bu, sekonder hiperparatiroidizme (kandaki kalsiyum seviyelerini normal tutmaya çalışan aşırı aktif paratiroid bezlerine) yol açar.

Hem hipokalsemi hem de hiperparatiroidizm şiddetliyse kas zayıflığı ve kramplar, yorgunluk ve depresyon gibi semptomlara neden olabilir.

Kanınızdaki kalsiyum seviyelerini dengelemeye çalışmak için (ikincil hiperparatiroidizm yoluyla), vücudunuz kemiklerinizden kalsiyum alır, bu da kemik demineralizasyonunun hızlanmasına yol açar (bir kemik, yeniden oluşabileceğinden daha hızlı bozulduğunda).

Bu ayrıca yetişkinlerde osteomalaziye (yumuşak kemikler) ve çocuklarda raşitizme neden olabilir .

Osteomalazi ve osteoporoz sizi kemik kırığı riskinde artışa sokar . Raşitizm osteomalazi ile aynıdır ancak yalnızca çocukları etkiler. Çocuğun kemikleri hala büyümekte olduğundan demineralizasyon kemiklerin eğilmesine veya bükülmesine neden olur.

Çocuklarda D vitamini eksikliği

D vitamini eksikliği hangi sağlık sorunlarına yol açar?

Kemik ağrısı ve kas zayıflığı belirtileri D vitamini eksikliğiniz olduğu anlamına gelebilir. Ancak birçok insan için belirtiler hafiftir. Ancak semptomlar olmasa bile çok az D vitamini sağlık açısından risk oluşturabilir. Vitaminin kandaki düşük seviyeleri aşağıdakilerle ilişkilendirilmiştir:

Kardiyovasküler hastalıktan ölüm riskinin artması

Yaşlı yetişkinlerde bilişsel bozulma

Çocuklarda şiddetli astım

Kanser

Araştırmalar, D vitamininin tip 1 ve tip 2 diyabet, hipertansiyon, glukoz intoleransı ve multipl skleroz gibi bir dizi farklı durumun önlenmesinde ve tedavisinde rol oynayabileceğini öne sürüyor .

D vitamini eksikliği neden olur?

D vitamini eksikliği niye olur?

D vitamini eksikliği çeşitli nedenlerle ortaya çıkabilir:

Günlük vitamin alınında eksik kalıyorsunuz: Bu muhtemelen sıkı bir vegan diyeti uyguluyorsanız mümkündür çünkü balık ve balık yağları, yumurta sarısı, güçlendirilmiş süt ve sığır karaciğeri gibi doğal kaynakların çoğu hayvansaldır. İşte vejetaryenler için en iyi d vitamini yiyecekleri.

Güneş ışığına maruz kalmanız sınırlıdır: Cildiniz güneş ışığına maruz kaldığında vücudunuz D vitamini ürettiğinden, evde iseniz, kuzey enlemlerinde yaşıyorsanız, dini nedenlerden dolayı uzun elbiseler veya baş örtüleri takıyorsanız veya güneşe maruz kalmayı önleyen bir meslek sahibiyseniz eksiklik riski altında olabilirsiniz. Kış aylarında güneş ışığının daha az olması nedeniyle D vitamini eksikliği daha yaygın olabilir.

Koyu teniniz var: Melanin pigmenti , cildin güneş ışığına maruz kalmaya tepki olarak D vitamini üretme yeteneğini azaltır. Bazı çalışmalar, koyu tenli yaşlı yetişkinlerin D vitamini eksikliği açısından yüksek risk altında olduğunu göstermektedir.

Böbrekleriniz D vitaminini aktif formuna dönüştüremiyor: İnsanlar yaşlandıkça böbrekleri D vitaminini aktif formuna dönüştüremez, dolayısıyla D vitamini eksikliği riski artar.

Sindirim sisteminiz D vitaminini yeterince emilmiyor: Crohn hastalığı , kistik fibroz ve çölyak hastalığı gibi bazı tıbbi sorunlar, bağırsağınızın, yediğiniz yiyeceklerden D vitamini emme yeteneğini etkileyebilir.

Obezite: D vitamini yağ hücreleri tarafından kandan çıkarılır ve dolaşıma salınımı değişir. Vücut kitle indeksi 30 veya daha fazla olan kişilerin kanındaki D vitamini düzeyi genellikle düşüktür.

D vitamini eksikliği nasıl tedavi edilir?

D vitamini eksikliğinin tedavisi ve önlenmesinin hedefleri aynıdır: vücudunuzda yeterli D vitamini seviyesine ulaşmak ve bunu sürdürmek.

D vitamini içeren daha fazla yiyecek yemeyi ve daha fazla güneş ışığı almayı düşünebilirsiniz ancak sağlık uzmanınız muhtemelen D vitamini takviyesi almanızı önerecektir.

D vitamini iki formda gelir: D2 ve D3. D2 (ergokalsiferol) bitkilerden gelir. D3 (kolekalsiferol) hayvanlardan gelir. D2 almak için reçeteye ihtiyacınız var. Ancak D3 tezgahta mevcuttur. Vücudunuz D3’ü D2’ye göre daha kolay emer.

Vitamin takviyesine ihtiyacınız olup olmadığını ve gerekiyorsa ne kadar almanız gerektiğini öğrenmek için doktorunuza danışın.

Anne ve babalar dünyaya gözlerini yeni açan çocuklarının sağlıklı olmasını arzu eder. Bu sebeple bebeklerin beslenmesi ve kullanacakları takviye ürünler sıklıkla merak edilir. Özellikle bebeklerde D vitamini kullanımının önemi ve başlangıç tarihi merak ediliyor. Peki, bebeklerde D vitamini kullanımı kaçıncı ayda başlamalıdır?

National Türk öneriyor: Her Gün Alınan D Vitamini Kanser Ölümlerini Azaltıyor

Hippocrates

“Vücutta sıcaklığın ya da soğukluğun duyulduğu yer, hastalığın bulunduğu yerdir.” Hippocrates Hipokrat Sağlık ve Bilim Dergisi, size sağlıklı yaşamın sırlarını verecek.

İlgili Makaleler

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu